Khamis, 28 Oktober 2010

Cerita-cerita

Morning ......ari nie baru ader mood sikit nak start buat kerja ( mungkin disebabkan badan sihat dah x sakit sini situ ) tapi aku still kena makan ubat secara intensif selama seminggu. Aku rasa maybe sakitku nie disebabkan aku x berpantang semasa melahirkan ke 2-2 anakku. Tapi hobi menjahitku itu aku tetap x boleh tinggal......selalu kena perli ngan husband, tu dok menjahit tu badan dah x sakit lagi dah ker? iyalah biasanya bila aku sakit aku akan menyusahkan dia suruh urut sana-sini, tapi since pergi Hemeopathy itu hari aku dah tau apa penyakit aku dah...so lepas x yah menyusahkan husband lagi lah erkk.....
Cerita bab-bab pantang semasa melahirkan, aku memang nekad nak berpantang gila semasa melahirkan anak ke-2 , belbagai2 ubat ku belikan ....tapi kita merancangkan.......Si Adam masa dilahirkan disahkan ada GCPD (kekurangan enzim di dalam sel darah merah)......aduz menderita aku dok hospital selama 21 hari....... di hari akhir Adam kena ambil darah sebyk 6 botol utk diuji samada ader penyakit Bilitria Atresia (penyakit hati yg mahal tu kos RM300 ribu, operate belum tentu boleh survive) 2 jam tunggu result dia tau...macam tunggu hukuman gantung rasanya. Nasib baik Adam dapat mengharungi tahap kritikal semua itu syukur.....besar dah Adam dah 5 tahun dah sekarang nie......biasanya CGPD nie didapati pada budak lelaki...budak pompuan hanya segelintar sahaja. Bila sesorang tu ader CGPD kena elakkan 3 benda nie...(boleh dikatakan sebagai boleh bawak mautlah)
- Kacang Parang
- Ubat kedai seiseh (kedai Cina tu)
- Ubat lipas yang putih bulat2 tu.
(actually byk lagi list senarai ubat yang doktor bagi especially ubat malaria)
Bila sesorang itu memakan salah satu seperti di atas tu dia akan memecahkan sel darah merah yang boleh membuatkan sesorang tu joundis yang teruk...silap2 boleh tukar darah untuk  menyelamatkannya. CGPD nie boleh ditrace melalui darah tali pusat semasa kita melahirkan.
Tapi kaum ibu2 semua jangan takut doktor kata GCPA nie bukan sejenis penyakit.Dia nie dah ader dari dulu lagi semenjak mak bapak kita lagi tapi biasalah zaman teknologi nie semua dah boleh trace....so elakkanlah 3 benda yg tersenarai di atas...bagi tau anak kita dia kena jauhkan 3 benda tu...InsyaAllh semua akan ok.
Peristiwa nie aku pernah tengok di depan mata aku sendiri semasa aku menjaga Adam kt spital. Masuk 1 family lebih kurang pukul 12t/malan...mak dia nangis2 anak dia( umur 3 tahun gitu) dah lembik macam kain buruk.......trus doktor cucuk sana sini....kesihan.... air kencing dia dah bertukar warna jadi warna oren yg pekat...so dok. tanya cam2 aku dah syak anak dia nie mesti macam Adam...akhirnya mak bapak dia citer 2 ari lepas ader birthday kt sekolah anak dia makan kacang parang....ha nak tau anak dia terpaksa tukar darah malam tu jugak...mak bapak dia x percaya anak dia ada GCPA siap tunjuk kad lahir anaknya kt SJMC, biasalah bersalin di hospital yang berbayar kan....wokeylah setakat nie dulu bercerita ader kelapangan boleh continue lagi meh......

0 comments:

Catat Ulasan